Lysbildeserie
En pilegrims tanker underveis

For et halvt år siden satte jeg av en uke i kalenderen. Da skulle turen gå til tidevannsøya Lindisfarne. Uken ble helt annerledes enn det var tenkt på forhånd, men likevel er jeg fornøyd med oppholdet. Egentlig er det jo sånn i livet også - det blir ikke alltid slik vi hadde tenkt. I denne artikkelen kan du i bilder og tekst være med på noe av min vei.

Av Lars

Korset på Cuthberts Island med fullmånen i bakgrunnen.Jeg gledet meg veldig til å komme tilbake til Lindisfarne. Mitt forrige opphold i 2005 var helt fantastisk. Lyset her er utrolig, og det er så mye himmel! Denne gangen hadde jeg i tilleg blinket meg inn på fullmåne, og håpet å få med meg litt bilder av den. I bagasjen hadde jeg to kameraer og 11GB med minnebrikker....

Samtidig var jo målet å slappe av. En lang reise med buss og fly tar på, og jeg tok det helt rolig første dagen. På kvelden skjedde det noe, og utover natten holdt hodet på å ekslodere. Feberen rev i kroppen. Jeg hadde fått utbrudd av influensa på Lindisfarne. Så utrolig kjedelig...

Farne Island - der Cuthbert var 8 år i ensomhet... Han må ha sett en del flotte soloppganger...Derfor ble store deler av oppholdet tilbragt i sengen, men jeg ruslet noen småturer rundt på øya. Krabbet meg ut av senga for å få med soloppgang og solnedgang hver dag. Selv om det ikke ble så mye bilder som planlagt, kom jeg hjem med en del likevel.

I senga gikk tankene. Om jeg ikke var underveis i fysisk forstand, så var det ting som surret rundt. Egne tekster og sitater av andre. Da jeg kom hjem samlet jeg en del av dette oppå bildene, og lagde en selvgående presentasjon. Denne ligger øverst i spalten til høyre, og inneholder nesten 90 bilder fra reisen.

For de som ønsker musikk til, så har jeg foreslått "The Prayer of the Heart". Det er den islandske artisten Björk som synger, og i bakgrunnen ligger hjerterytmen. I hele 15 minutter! Husk å spille med mye bass - det gir helt spesiell effekt. Nøyaktig referanse ligger i spalten til høyre.

Fotspor på pilegrimsleden ut til Lindisfarne (satt med feber).Så er det egentlig bare å sette seg tilbake. Lysbildepresentasjonen er selvgående, og varer litt over 15 minutter. Dermed starter og begynner du i stillhet hvis du skal ha musikk ved siden av.

Mange av temaene som dukker opp underveis er nok ganske allmenngyldige, men det er viktig å huske på at din vei ikke er min vei. Og omvendt. Sammen går vi forskjellige veier gjennom livet, men er stadig innom de samme rasteplassene. Noen har mye plass til stillhet og ensomhet i livet sitt, andre har lite. Likvel må alle innom temaet stillhet på sin vei. Slik er det med mange temaer, og vårt forhold til de endres gjennom livet.

Mitt håp er at denne meditasjonen kan fungere som en rasteplass og et vannhull på veien.

Hvis du har lyst til å dra til Lindisfarne, finner du nyttige linker/priser i spalten til høyre.

Denne artikkelen ble publisert på keltiskfromhet 3.3.2007.

Lysbilder
Her kan du laste ned lysbildeserien "En pilegrims tanker underveis". Den er på nesten 90 bilder, og inneholder også en del tekster. Serien er på nesten 20mb, så det kan ta tid å laste den ned. (Du må ha PowerPoint for å se den.)

Musikk
Lysbildeserien er "timet" slik at den passer til "The Prayer of the Heart" med Björk. Denne sangen finner du på CDen: "John Tavener - A Portrait - His Works - His Life - His Words"
Den er gitt ut på Naxos, og har nummeret 8.558152-53

Reisen
Vinteren 2007 var det to hovedreisemåter til Lindisfarne: Fly fra Torp eller Båt (DFDS) fra Bergen/Haugesund eller Stavanger. Prisen på båt var nesten 4000,-, mens t/r med fly kom på 2,- med Ryan Air. Selv jeg med mine CO2-griller tok fly da. Men, så har jeg betalt avlat på mittklima.no etterpå. Jeg brukte Lavprisekspressen for å komme til Fokserød (99,-), og brukte en time på å gå herfra til flyplassen (går også buss). Etter flyturen overnattet jeg på et hotell jeg fant via Ryan Air sine sider første natten (£45 - Britannia Hotel Newcastle Airport). Det finnes hostels for halve prisen inne i Newcastle. Reisen fra flyplassen til sentrum går via t-bane/undergrunn, og tar drøye 20 minutter. Prisen er under £3. Tog fra Newcastle til Berwick-upon-Tweed går hele dagen, og tar ca tre kvarter. Prisen er under £20. Derfra er det litt så som så med busser helt ut til øya, men det går en del busser til Beal (505, 510 og 515 rett utenfor jernbanestasjonen). Denne koster under £3, og det er ca 2 timer å gå ut til Lindisfarne. Hvis du timer det med tidevannstabellen kan du til og med gå pilegrimsleden ut.

Slik så det ut med transportmidler og priser tidlig på vinteren 2007. Ryktene sier at Ryan Air legger ned sin direkterute til Newcastle, og det er ikke mer enn et drøyt år siden DFDS la ned sitt anløp i Krsand. Keltiskfromhet.no tar ikke noe ansvar for innholdet på disse eksterne sidene.